Gondozás

Babák napirendje: miért fontos és milyen a jó napirend?

Olvasási idő: 5 perc

A babák nem ismerik az órát, azonban a történések egymásutániságát és a napjaik ritmusát képesek megtanulni már nagyon korán. A napi rutin segítség a babának, hiszen bejósolhatók a napjai, érti mi után mi fog következni, ami biztonságérzetet és nyugalmat ad neki. De segítség a szülőknek is, hiszen egyre zökkenőmentesebbé válnak majd a napok. Nem beszélve arról, hogy a szociális programokat, kirándulást vagy bevásárlást is könnyebb lesz időzíteni. Jó napirend mellett a babák jókedvűek, kiegyensúlyozottak, nyugodtabbak, többet esznek, többet alszanak és többet játszanak elmélyülten. Nézzük is meg, hogyan alakíthatjuk ki a babánk korához illő legjobb napirendet!

Az éjszakai alvás az ébredéssel kezdődik

A napirend káoszból nyugalmat csinál. Feltéve persze, ha nem stresszelünk rá túlságosan és nem percre pontosan szeretnénk tartani magunkat hozzá minden egyes nap.

Először is fontos leszögezni, hogy a napirend és a jó napirend nem jelenti azt, hogy minden egyes nap percre pontosan követnünk kell a „leírtakat”!

Lesznek napok, amikor a baba lassabb, később kel, elidőzik etetések közben, nyugisan játszik, tovább alszik délután. És lesznek olyanok is, amikor keveset alszik délután és előrébb kell hoznunk az esti lefekvést vagy totyogó korban tovább maradunk a játszótéren, mert nagyon élvezi a gyerek és még nem fáradt.

Alkalmazkodjunk! Mindemellett próbálkozzunk a napirendet legalább nagyjából tartani. Ha az idővel megcsúsztunk, az események sorrendjét továbbra is tartsuk.

Hogyan befolyásolja a napirend az alvásokat?

  1. Az alvások minősége és hossza függ a napirendtől
  2. A napirend felkészíti a gyermeket az étkezésekre, alvásokra és a szabad tevékenységekre
  3. A nappali alvási rutin felkészíti a gyermeket a minőségi szundira, így lesz a lehető legnagyobb esély a mély és hosszú éjszakai alvásra

Mit tartalmaz a napirend?

1. Időpontokat:

Ez főleg nekünk, szülőknek segítség. Figyeljük meg a gyermekünk aktivitását és azt, hogy nagyjából mikor szokott éhes és fáradt lenni. Jegyezzük fel, hiszen ezek lesznek azok az időpontok, amikor a szülő a kritikus tevékenységeket kezdeményezi majd.

Ha megfigyeljük, hogy a totyogónk 10 és 10:30 közötti elalvás után alszik a leghosszabban napközben, akkor igyekezzünk erre az időre beiktatni a szundi idejét és próbáljuk minden nap ehhez tartani magunkat.

2. Helyszíneket:

A gyerekeknek nagyon nagy segítséget nyújt és egyben kiszámíthatóságot, biztonságérzetet ad, hogy a fizikai környezet mindig ugyanaz, ami a különböző tevékenységeket illeti.

2-3 hónapos kortól igyekezzünk egy megszokott helyen szoptatni/etetni és az éjszakai alvásnak megfelelő helyen altassunk napközben is.

Idősebb babáknál is fontos, hogy a kiságy csak az alvás helye legyen, ne töltsön be babakarám funkciót, ahol a gyermek napközben játszik. Az etetőszék csakis az étkezések helyszíne, itt ne adjunk neki játékot.

A játék helyszínére is ugyanez vonatkozik, habár ennek nem kell ennyire „szigorúnak” lennie. Jó ha tudjuk, hogy a gyermek akkor tud belefeledkezni a játékba és akkor tudja biztosan elengedni magát és önállóan játszani (amíg mi elmosogatunk például), ha felismeri, hogy „ez itt a játék ideje és helye”. A biztonságos és jó játék körülményeiről itt írtam.

3. Rutinokat:

A tevékenység bevezetésének módját. Azt jelenti, hogy konzisztensen, mindig ugyanúgy kezdeményezzük a tevékenységeket. Kisebbeknél például evés előtt peluscsere, beleülünk a szoptatós fotelbe. Nagyobbaknál kézmosás, etetőszékbe rakás, de akár a terítésnél is segíthetnek.

Ezáltal lehetőségük van ráhangolódni a következő tevékenységre. Már a legkisebbek is képesek megtanulni a rutint. Biztonságot ad nekik és úgy érezhetik, a világ egy picivel kevésbé kiszámíthatatlan.

Altatásnál mindez kiemelten fontos, hiszen nem várhatjuk el, hogy pörgésből, önfeledt kacagásból és játékból hirtelen átmenjen alvóba.

Fontos, hogy a rutin felismerhető és ismételhető legyen. A babák események egymásutániságából tanulnak, asszociációk és tapasztalatok által.

A jó rutin tehát ugyanolyan minden nap vagy napi többször, ismételhető, megbízható, kiszámítható és nyugodt.

Figyeljünk a babára!

Minden fontosabb tevékenység előtt és alatt, legyen az reggelizés, ebéd, szundi vagy esti lefekvés, figyeljünk teljes mértékben a babára.

Ha felé fordulunk, megkapja teljes odafigyelésünket, akkor már eggyel biztosan nyugodtabb lesz ez a közös időtöltés.

A gyerekek éhesek a figyelmünkre. Biztonságot ad nekik és egyben azt érzik, hogy fontosak számunkra, fontos személyek, akikre kíváncsiak vagyunk. Gondoljunk csak bele, ez önmagában milyen megnyugtató érzés.

Ha érzik a szeretetet, odafigyelést, akkor már csak a közös cél elérésén kell fáradozniuk, hogy jóllakjanak vagy kipihenjék magukat.

Az elalvás előtti rutinnál a legfontosabb talán, hogy megkapják a teljes figyelmünket. Nagy segítség és jelző értékű is, ha a mozdulataink és a hangunk is egy kicsit gyengédebb, halkabb.

Amikor néhány altatás után, minden alkalommal, konzisztensen kicsit halkabban beszélünk hozzájuk és halkabban énekeljük az altatót, nagyon hamar lesz eredménye. Figyeljük meg, hogy azonnal törölgetni kezdik a szemüket, amikor a harmadik, negyedik napon elkezdjük az altatási rutint.

Minta napirendek babáknak és totyogóknak

A következő minta napirendeket Nagy Erzsébet, csecsemő- és kisgyeremeknevelő állította össze a babák táplálását és életkorát figyelembe véve:

„Fontos megjegyezni, hogy ezek a napirendek támpontok. Minden család, gyerek különböző. Ezt egy kapaszkodó gyanánt ajánlom, nem szent írásnak. Plusz mínusz fél – 1 óra is belefér, vagy amit a család és a gyermek(ek) igényei megkövetelnek.”

Amikor egyet alszik a baba

„Általánosságban az 1 alvásra 18-22 hónap körül állnak át a babák. Persze itt is érvényes: minden gyerek más. :)”

minta napirend totyogó

Az életkor szerinti (1 alvásos) napirend letölthető (.pdf) verziója itt érhető el.

Két alvásos napirend

A két alvásos napirendnél is fontos, hogy minden gyerek más. Érdemes megfigyelni, hogy a kisebbek 6-7-8 hónaposak a reggeli keléstől számolva kb. 2 órát tudnak ébren tölteni, utána el is fáradnak. A nagyobbak 2 és fél – 3 órát is képesek ébren lenni. Aztán 3-3 és feleket a nap többi részében (plusz mínusz fél óra). A szülőn múlik, hogy kifigyelje ezt gyermekénél. Érdemes próbálkozni!

napirend két alvás baba 8 hónapos

6,7,8 hónapos babák (2 alvásos) napirendje innen tölthető le.

Három alvásos napirend anyatejes/tápszeres babáknak

A három alvásos napirend a legkiszámíthatatlanabb, hiszen még nagyon picik, nehezebb beállítani, és azt gondolom, nem is feltétlenül kell, inkább csak megfigyelni a ritmusukat. Az ő esetükben még sokkal kaotikusabb, hogy melyik gyerek mennyit tud egyben ébren lenni, mikor kíván enni. Ettől függetlenül, meg lehet találni a legkisebbeknél is a rendszert, csak nagyon figyelni kell.

A háromszor alvó babák általában még nem hozzátápláltak, így anyatejjel vagy tászerrel tápláljuk őket. Az anyatej esetében nem olyan kiszámítható a metódus, de ha igyekszünk figyelni, hogy ne csak 1 percek alatt zavarja le a baba az étkezést, hanem a hátsó, zsírosabb tejet is elérje, könnyebb dolgunk van, hiszen tudhatjuk, hogy jóllakott. 

A 0-6 hós korú gyerekeknél a szoptatások akár 1 -1,5 órákat is igénybe vehetnek, és ez teljesen normális. (Tápszeresek esetében a tápszeres doboz hátulján lévő adagolási útmutató lehet nagy segítségünkre. Hányszor, mekkora adagokat kéne enniük. )

A félév előtti korosztálynál az is gyakran megfigyelhető, hogy a levegőn, a babakocsiban, hordozóban alszanak el.  Ami nem baj, de véleményem szerint érdemes legalább 1 alvást az ágyukba tervezni, hogy a későbbiekben, ha majd változik a napirend és az alvások száma, ne legyen új a helyzet, hogy kiságyban alszanak napközben is.” – magyarázza Nagy Erzsébet, csecsemő- és kisgyermeknevelő.

4 5 hónapos baba napirend

A 0-6 hónapos babák napirendje itt érhető el.


 

Oszd meg saját véleményed