Gondozás, Nevelés

Mivel foglaljam le a gyereket tablet helyett?

Olvasási idő: 5 perc

Bizonyára mindenki hallott már legalább egy olyan kutatásról, ami leírja milyen rossz hatással van a gyerekek fejlődésére a TV nézés és a videók. Egyik szülő sem akar rosszat a gyermekének. Azok sem, akik tudnak arról, hogy a képernyőhasználat negatívan hat a nyelvfejlődésre, figyelmi fejlődésre, érzelmi fejlődésre, ennek ellenére mégis leültetik a gyerekeket a YouTube elé mesefilmet nézni. Nem szabad őket hibáztatni, hiszen mindenkinek szüksége van egy nyugodt percre, hogy igyon egy pohár vizet, elpakoljon reggeli után vagy nyugodtan be tudja pakolni az ovis táskákat. Könnyű kutatási eredményekre hivatkozni, realisztikus alternatívát találni azonban korántsem az. Ebben a cikkben megpróbálok valódi alternatívát kínálni a változtatni kívánó szülőknek, hogy mivel foglalják le a gyerekeket képernyők helyett.

A képernyőhasználat fejlődésre gyakorolt hatásairól ebben a cikkemben olvashattok bővebben.

Mivel foglaljuk le a gyereket képernyő helyett?

Az Amerikai Gyermekorvosok Szövetsége (AAP) azt javasolja, hogy a szülők beszélgessenek a babákkal, kisgyerekekkel és játsszanak együtt, töltsenek minőségi időt, olvassanak, énekeljenek TV nézés helyett1. Azonban ez nem oldja meg a valódi problémát, ami miatt a szülők a képernyőkhöz fordulnak. Legtöbben azért alkalmaznak videókat, tévét babysitterként, mert szeretnének maguknak néhány nyugodt percet. 

Hangoskönyvek

Kutatások kimutatták, hogy a képernyőknél sokkal jobb megoldás lehet a hangoskönyvek bevezetése, kiváltképp akkor, ha azok mentesek a sok zavaró hangeffektustól2.

Amennyiben a képernyőt a gyerekek megnyugtatására használnánk, akkor szakértők szerint érdemes kipróbálni egy rövid videót vagy hangfelvételt, amely légzés technikákat mutat be2. Ilyet magyar nyelven sajnos nem találtam, de egy angol zenés felvétel itt található3. Játékosan mutassuk be a gyerekeknek és az első alkalomkor legyünk velük, magyarázzuk el nekik, hogy miről szól a videó és mire szolgál, csináljuk végig velük a gyakorlatot. A dal megtanulása az angol nyelv gyakorlását is segítheti. 

Önálló játék

Egy, véleményem szerint sokkal hatásosabb, megoldás az önálló játék megtanítása. A játék fontosságáról itt írok, rengeteg készséget, tudást játék során szereznek meg a gyerekek. Ilyenkor tudnak igazán felszabadulni és elmélyedni a világukban, ilyenkor ismerik meg igazán saját magukat. Nagyon fontos feladata a szülőnek, hogy megtanítsa a gyermekét egyedül játszani. Na de hogyan tanítható a gyerek az önálló játékra?

A gyerekeknek nincs szükségük arra, hogy megmutassuk nekik, hogyan kell játszani, a játékok mire valók és, hogyan kombinálhatóak, ezekre többnyire rájönnek maguktól is. Hagyjuk hogy kibontakozhasson a kreativitásuk!

Az önálló játékot csakis úgy tudjuk megtanítani, ha a háttérben maradunk.

Ha első naptól másodszereplőként veszünk részt a játékban, ha hagyjuk a gyereket vezetni, akkor könnyű dolgunk van, hiszen ez lesz számára a természetes. 

Ha viszont eddig arról szóltak a közös játékok, hogy a szülő irányít, bevonja a gyereket, a szülő találja ki a játék menetét, mivel mit csináljanak, éppen mivel játszanak, akkor nehezebb feladat, de nem lehetetlen. Fontos, hogy fokozatosan vonjuk ki magunkat és kerüljünk háttérbe. Ha hozzászokott a gyerek, hogy odanyújt nekünk játékokat és várja, hogy szórakoztassuk, akkor először próbáljuk meg azt, hogy elvesszük tőle a tárgyat és csak megnevezzük. Ha fiatalabb gyerekről, tipegőről van szó, akkor lerakhatjuk magunk elé vagy csak mondjuk, hogy „Köszönöm, hogy idaadtad a korongot, vigyázok rá, itt lesz a kezemben”.

Ovisokkal vagy idősebbekkel már párbeszédet is kezdeményezhetünk: „Mit szeretnél most játszani? Ezek a kockák érdekelnek? Mit csinálnál velük? Én itt leszek és nézlek, te csak csináld nyugodtan.” Ha eddig az volt megszokott, hogy minden cselekedetüket vagy teljesítményüket kommentáltuk, akkor továbbra is várni fogják. 

Ha felépítenek egy tornyot, akkor várni fogják a „jutalmat”, hogy megdicsérjük őket, hogy hangot adjunk a teljesítményüknek. Ilyenkor természetesen kommentálhatjuk a történteket, de próbáljunk meg nem ujjongani minden apró mozzanaton, hiszen az a cél, hogy elérjük az önálló játékot. Ha egyedül játszanak majd, akkor sem leszünk ott, hogy örüljünk helyettük. A szülő feladata és közös cél az, hogy a gyerek értékelni tudja a saját teljesítményét és örülni tudjon annak, ami szerinte fontos és ne a szülőtől várja a saját örömének kimutatását.

Kortól függetlenül beszéljünk a gyerekekkel, mondjuk el, hogy eddig más volt a játékok menete, de úgy döntöttünk, hogy most változtatunk, mert ez jót fog tenni mindenkinek. Először furcsa lehet nekik, hogy szinte teljesen kivonjuk magunkat és csak megfigyeljük őket. Ne adjuk fel, akkor sem, ha nagyon tiltakoznak. Beszéljünk hozzájuk és bíztassuk őket, hogy továbbra is ott leszünk velük, játszunk, csak most másképp.

Beletelhet 1-2 hétbe, amíg a gyerekek teljesen átveszik az irányítást és igazán el tudnak mélyedni a játékaik során. Amíg ez a váltás nem történik meg, addig a szülő feladata a támogatás és az aktív figyelem. Nagyon fontos, hogy odafigyeljünk rájuk, ha érzik a teljes figyelmünket, akkor nagyobb biztonsággal vetik bele magukat a felfedezésbe és pozitívabban viszonyulnak a változáshoz4.

Amikor látszólag nagyon jól elvannak egyedül, akkor szóljunk, hogy most kimegyünk kicsit a szobából vagy elmegyünk pakolászni és hagyjuk őket magukra. Ne hezitálva vagy elfutva távozzunk és soha (!) ne osonjunk ki. Ezek egyike sem tesz jót a bizalomnak és nem fognak tudni elmélyedni a játékban, ha közben arra kell figyelniük, hogy mikor lépünk le. Arról, hogy hogyan kezeljük jól a tiltakozásukat itt olvashattok bővebben.

Mit tegyünk, ha elakadnak?

Megtörténhet, hogy a segítségünkre van szükségük. Nem sikerül összeilleszteniük két kockát vagy a játékvasút elemeivel van gond, ilyenkor először próbáljuk őket szavakkal instruálni. „Szeretnéd ezt a két sínt összeilleszteni, de nem megy. Szerinted mi lehet a probléma? Ha kicsit feljebb emeled az egyiket az segít?” Ha érzik, hogy szerintünk menni fog nekik, akkor magabiztosabbak lesznek és legtöbbször egy kis irányítás után menni is fog nekik. Ha nem, akkor lassan mutassuk meg nekik és magyarázzuk el, hogy mi volt a probléma. 

Amennyiben azt látjuk, hogy egy bizonyos játékkal gyakran meggyűlik a bajuk, azt a játékot tegyük félre és vegyük elő pár hét múlva. 

Úgy alakítsuk ki a játékteret, hogy a játékhoz ne legyen szükség felnőttre

1. Ne túl könnyű, ne túl nehéz

A játékok legyenek a gyerek korához illőek. A túl nehéz feladatok elveszik a kedvét és állandóan szülői asszisztenciára lesz majd szüksége. Olyan játékokat hagyjunk elöl, amelyek éppen elég nehezek ahhoz, hogy kis gondolkodás, ügyeskedés és fókuszálás után meg tudja oldani.

2. Nyitott végű

Olyan játékokat érdemes bevezetni, amelyek sokféleképpen kombinálhatóak, így sok teret engednek a kreativitásnak, szinte bármi megalkotható belőlük. Ilyenek a kockák, 1-2 jármű (lehetőleg olyan, amibe pakolni is lehet), 1-2 kis tálka, lapát, 1-2 humanoid plüss figura, labdák, állatfigurák, néhány kendő. Az emberi tulajdonságokkal rendelkező plüssök vagy babák azért jók, mert a gyerekeknek (a fiúknak is!) szükségük van arra, hogy gondoskodni tudjanak valamiről. Fiatalabbak ismerkednek az emberi arccal, szeretgetik őket, idősebbek párbeszédet játszanak el, öltöztetik, fürdetik a babákat. Ez a saját életük történéseit is segít nekik feldolgozni. 

3. Gyerek méretű bútorok

Nem szükséges rengeteget költeni a játszó szoba vagy nappaliban elkerített játszó terület berendezésére, de fontos, hogy a gyerek elérje a játékait. Ne kelljen hozzá felnőtt, hogy levegye a polcról a kisautót. Legyen minden elérhető magasságban, akár egy kisebb polcon vagy a földön, dobozokba helyezve.

4. Rend

Könnyebben kiigazodnak a térben, ha mindennek van egy megszokott helye és minden átlátható. Sokat segít, ha egyszerre csak kevés játék van elöl, a fent felsoroltak általában elegek, hozzá lehet adni néhányat, ami a gyerek aktuális érdeklődését tükrözi. Totyogóknál nagyon népszerű szokott lenni a hanoi tornyai játék vagy nyitható-csukható dobozok (ezekbe pakolni is lehet). Idősebbeknél duplo vagy lego, kis edények, tálkák, poharak.

Útravaló

Az önálló játékig sokszor nehéz eljutni, főleg, ha ezt a család nem első naptól gyakorolja. Saját tapasztalatból tudom, hogy akkor is vannak nehéz időszakok és nehezebb napok, ha a gyerek számára természetes az önálló játék. Azoknak a szülőknek pedig, akik a változtatás útján vannak nagyon sok kitartást kívánok és üzenem, hogy menni fog. Nagyon sok szempontból megéri a gyerek fejlődését tekintve, de a szülő nyugalmát, napi teendőit és lelki jóllétét tekintve is.


Hivatkozás:

  1. McInerny, T. K., Adam, H. M., Campbell, D. E., Foy, J. M., & Kamat, D. M. (2016). AAP textbook of pediatric care. American Academy of Pediatrics.
  2. Radesky, J. S., Schumacher, J., & Zuckerman, B. (2015). Mobile and interactive media use by young children: the good, the bad, and the unknown. Pediatrics, 135(1), 1-3.
  3. Kamenetz, A. (2019). How Parents Can Model Better Screen Time Behavior for Their Kids.https://www.kqed.org/mindshift/53992/how-parents-can-model-better-screen-time-behavior-for-their-kids?utm_medium=Email&utm_source=ExactTarget&utm_campaign=20190728MindShiftNewsletterSubscribers&mc_key=00Qi000001bsow9EAA&fbclid=IwAR31a1crXIXYO-AK_kGums4wfkzld6cmYAkvHP5V1N7IaqAVi_SDWAELIPA
  4. Lansbury, J. (2014). Elevating child care: A Guide to respectful parenting. Janet Lansbury.

Oszd meg saját véleményed